AMALAN GAYA HIDUP SIHAT

Assalamualaikum semua. Okay kali ni azman akan kongsikan tentang budaya amalan gaya hidup sihat yang mesti diterapkan dalam kehidupan harian kita.

Amalan Gaya Hidup Sihat

Amalan gaya hidup sihat menjadikan seseorang lebih sihat, cergas dan cerdas untuk melakukan aktiviti harian.πŸ’ͺ

✅Oleh itu, jadikan amalan gaya hidup sihat sebagai rutin anda, keluarga dan rakan.


Saranan dan Langkah Penjagaan Kesihatan Jantung

Bukti saintifik menunjukkan penyakit diabetes, hipertensi dan berat badan yang berlebihan serta tahap kolesterol yang tinggi menyumbang kepada penyakit kardiovaskular. 

πŸ₯£πŸš­Di samping itu, pemakanan dan amalan gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, kurang bersenam, stres dan pengambilan alkohol meningkatkan risiko penyakit jantung.

πŸ’ͺOleh itu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menyarankan kepada semua rakyat Malaysia untuk mengambil π₯𝐚𝐩𝐚𝐧 (πŸ–) π₯𝐚𝐧𝐠𝐀𝐚𝐑 𝐝𝐚𝐧 𝐬𝐚𝐫𝐚𝐧𝐚𝐧 ini dalam usaha menjaga kesihatan jantung.

Tiada ada jalan pintas untuk menjadi sihat. Semua orang, sama ada muda atau tua, harus mengamalkan tabiat makan secara sihat dan gaya hidup yang aktif setiap hari. 

Amalan pemakanan yang seimbang serta gaya hidup aktif seharusnya bermula dari diri anda sendiri.

Aktiviti fizikal yang mudah dan menyeronokkan yang boleh kita dilakukan setiap hari.

Aktiviti fizikal sebahagian daripada amalan gaya hidup sihat yang perlu dilakukan setiap hari bagi mengekalkan kesihatan fizikal dan mental - persediaan penting untuk hidup bersama COVID-19.

#NextlevelBlogging
#Shakleetriumph2023
#shakleethrive2023
#amalangayahidupsihat

Comments