APA ITU VITAMIN KULIT ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Okay entri kali ini saya rasa terpanggil untuk mengulas pandangan peribadi saya berkenaan VITAMIN KULIT

Semua jenis vitamin baik untuk kulit tau. And mostly datang dalam bentuk minyak. So kalau nak up your skincare game, boleh lah try kenal some of the best vitamin based products yang sesuai dengan kulit korang.

1. VITAMIN A


Vitamin A

Okay vitamin A akan datang dalam bentuk Retinol ataupun Retinoid iaitu satu chemical ingredients yang dapat membantu dalam:

✅ Lambatkan penuaan
✅ Increase cell turn over
✅ Hilangkan parut 
✅ Heal everything atas kulit
✅ A powerhouse for all of types of Vitamins.

Kalau macam bingung nak pilih vitamin apa sesuai untuk kulit, Retinol lah jawapan dia sebab retinol ni raja kepada segala vitamin. Semua benda dia heal kan and retinol expert dalam acne juga.

Tapi perempuan mengandung, tak boleh pakai tau retinol. Jadi boleh tukar kepada RESVERATROL iaitu another ingredients yang sama sebijik macam retinol. But of course based on your doctor’s advise tau.

2. VITAMIN B


Vitamin B

Vitamin B pulak sangat sesuai untuk improves skin texture, lighten skin tone, even out skin tone dan juga boleh bantu kulit kekal sihat.

Vitamin B selalunya tak datang dalam bentuk oil atau serum sebagai main ingredients. Vitamin B power bila dia combine dengan ingredients lain dalam satu products.

3. VITAMIN C


Vitamin c

Vitamin C ialah derives daripada ascorbic acid. Disebabkan kompenen asidik nya, vitamin C sangat sesuai kalau ada problem parut. 

✅ Parut jerawat 
✅ Hyperpigmentation 
✅ Bintik gelap / freckles 
✅ Kulit rosak akibat kesan matahari

4. VITAMIN E


Vitamin E

Kalau nak awet muda, boleh sudah amalkan Vitamin E oil sebagai sleeping mask. Tapi hati hati, kalau pakai vitE oil, tak sesuai untuk kulit berminyak sebab takut boleh tersumbat and clog.

So, kalau nak kulit sihat sepanjang masa dah boleh dah incorporate vitamin dalam skincare tau. Tapi kena lah matching dengan keperluan kulit korang. 

Anyway, hati-hati korang Shaklee ni sangat up to date ya dengan perkembangan semasa hehe! Nahhh ni dia, Azman nak bagitahu. Bulan ni ada Promo Set Rahmah korang 😍

Pesakit gastrik boleh ya ambil vitamin C. Terdapat pelbagai sumber supplement vitamin c yang diperbuat daripada bahan bahan yang tidak akan menyebabkan sakit gastrik.

Pilih vitamin c yang diekstrak dari jagung yang lembut serta sensitif pada perut.

Kajian yang dijalankan oleh Institut Perubatan IOM menunjukkan bahawa pengambilan vitamin c yang tinggi mempunyai risiko ketoksinan yang rendah dan kesan buruk yang telah dilaporkan apabila penggunaan harian adalah 3000mg/hari

Kementerian Kesihatan Malaysia telah menggariskan pengambilan vitamin c maksimum kepada 2000mg/hari.

So, vitamin c shaklee ni diekstrak dari jagung tau dan 500mg sahaja 1 tablets. Menggunakan teknologi sustained released iaitu perlepasan secara berperingkat

Bukan itu sahaja, Vitamin c shaklee ada bioflavonoid. Bioflavonoid ni adalah antioksidan yang hanya terdapat dalam tumbuhan dan buah sitrus. 

Mereka bekerja secara gabungan dengan vitamin c untuk meningkatkan penyerapan dan penggunaannya. Perokok menggunakan vit c dalam badannya pada kadar lebih cepat berbanding dengan bukan perokok.

Satu kajian mendapati bahawa perokok mempunyai tahap vit c yang sangat rendah di dalam badan mereka manakala kajian lain pula mendapati individu yang mengalami kekurangan vit c berisiko tinggi utk mendapat jangkitan paru paru.

So, bertepatan dengan tajuk entri kali ini berkaitan vitamin kulit bulan ni ada promo set rahmah (vitamin C dan Esp). Harga sangat murah dan mampu milik. Siapa nak boleh tekan link di bawah okay.

Klik sini untuk dapatkan VITAMIN C SHAKLEE

Comments

  1. banyakkan jenis vitamin kulit.. good info ..

    ReplyDelete
  2. banyak rupanya jenis vitamin untuk kulit. baru tahu, selama ni ingat vitamin c je..terima kasih share!

    ReplyDelete
  3. wah.. kena makan banyak makanan berkhasiat lepas ni 😊

    ReplyDelete
  4. wah.. kena makan banyak makanan berkhasiat lepas ni

    ReplyDelete
  5. wahh banyaknya vitamin untuk kulit.. menarik.. mesti cuba semua ni..

    ReplyDelete
  6. wahh banyak rupanya vitamin untuk kulit.. menarik..

    ReplyDelete

Post a Comment